VVBN, tajemné heslo z deníku Helgy Pollakové. Tato dívka přijela do terezínského ghetta společně s otcem a dalšími příbuznými z Kyjova koncem ledna 1943. Od 29.1. 1943 se stala jednou z dívek ubytovaných na pokoji 28 v dětském domově L 410. O všem, co prožila, si psala deník, stejně jako celá řada dalších. Zvykala si těžce, ale přesto zapadla a cítila sounáležitost s ostatními. Její deník se stal osou knihy německé publicistky Hannelore Brenner-Wonschick Děvčata z pokoje 20. Přátelství, naděje a přežití v Terezíně. A tato kniha, v níž je zachyceno množství vzpomínek přeživších z pokoje 28 L 410 a přepisů autentických materiálů, se pak stala impulsem pro napsání žákovské příručky a didakticko-metodického komentáře pro učitele.
Ta zkratka VVBN znamená:
Věříš mi? – věřím ti, vím – jak víš
buď – jak buď, nezradíš – nezradím.
Symbolizuje snahu dívek z pokoje 28 spolu vydržet (vždyť jich také na pokoji bylo i kolem 30), důvěřovat si a spolupracovat. Je to heslo společenství Maagal, které uzavřely mezi sebou navzájem a společně s vychovatelkami.
Autoři žákovského sešitu z dějepisu se snaží zprostředkovat dnešním žákům vhled do osudů děvčat jednoho z pokojů dětského domova v Terezíně z úhlu pohledu ubytovaných, aktérů samotných. Využívají k tomu zápisky děvčat z pokoje 28 L 410, jejich obrázky, ale i další související materiály, které se jim podařily nashromáždit. Žáci tak mohou s pomocí pracovních listů pátrat po osudech, snech, prožitcích a životě vrstevníků z minulosti. A možná i díky tomu lépe pochopit události, které se děly v minulosti a nebo se stávají právě teď.
VVBN – 20. století očima děvčat z pokoje 28 L 410
Kolektiv autorů: Zdeněk Beneš, Dagmar Erbenová, Milan Hes, Josef Märc, Iva Vachková
Gymnázium Praha 4, Budějovická 680,Praha 4
Blond & Brown s.r.o.
2013
- Příručka pro učitele (pdf)
- Žákovský sešit (celý) (pdf)
Žákovský sešit po částech
- Úvodní strana (pdf)
- VVBN – úvod (pdf)
- Časové osy (pdf)
- Předehra
- Předehra (pdf)
- Kdo jsem a kdo chci být – pracovní list (pdf)
- Terezín
- Příjezd (pdf)
- Očekávání a realita příjezdu – pracovní list (pdf)
- Ghetto Terezín
- Ghetto Terezín (pdf)
- Dětské časopisy – pracovní list (pdf)
- Já a moje rodina 1 – pracovní list (pdf)
- Já a moje rodina 2 – pracovní list (pdf)
- Setkání s židovstvím
- Nová setkání se židovstvím (pdf)
- Židovské tradice, svátky a jejich význam v ghettu – pracovní list (pdf)
- Pokoj 28
- Pokoj 28 L 410 (pdf)
- Pokoj 28 – pracovní list (pdf)
- Vychovatelé
- Vychovatelé (pdf)
- Vychovatelé – pracovní list (pdf)
- Události, které vybočují
- Události, které vybočují (pdf)
- Sčítání v Bohušovické kotlině – pracovní list (pdf)
- Zkrášlovací akce – pracovní list (pdf)
- Brundibár – pracovní list (pdf)
- Transporty
- Transporty (pdf)
- Transporty – pracovní list (pdf)
- Vnímání transportů očima dívek z pokoje 28 – pracovní list (pdf)
- Příchod nových dívek do pokoje 28 – pracovní list (pdf)
- Transport a já
- Transport a já (pdf)
- Transport a já – pracovní list (pdf)
- Koncentrační tábor
- Koncentrační tábor Osvětim (pdf)
- Koncentrační tábor a vzpomínky na Terezín – pracovní list (pdf)
- Fredy Hirsch a dětský blok v rodinném táboře v Osvětimi – pracovní list (pdf)
- Osvětim dříve a dnes – pracovní list (pdf)
- Osvobození
- Osvobození (pdf)
- Terezínské ghetto na sklonku války – pracovní list (pdf)
- Osvobození – pracovní list (pdf)
- Po válce – pracovní list (pdf)
- Medailonky
- Medailonky – úvod (pdf)
- Hana Epsteinová (pdf)
- Anna Flachová (pdf)
- Ruth Gutmannová (pdf)
- Eva Landová (pdf)
- Anna Lindtová (pdf)
- Zdenka Löwyová (pdf)
- Anna Mühlsteinová (pdf)
- Ruth Schächterová (pdf)
- Ela Steinová (pdf)
- Slovníček pojmů (pdf)
- Kalendář pokoje 28 (pdf)
- Seznam doporučené literatury pro žáky i učitele (pdf)
Přílohy